onsdag 16 juni 2010

Lusten att utforska

Nu är det bara några dagar kvar här på Koh Lanta för mig. Pierre är ju kvar ett tag till vilket han är helt nöjd med. Det känns plötsligt som att det är så mycket vi vill göra tillsammans.

Mest har vi njutit av nuet varandra och miljön här på Slow Down och Klong Dao Beach då vi tagit hand om hundarna, vilket i sig har varit helt fantastiskt mysigt. Och de gillar också solnedgångarna... Brukar lägga sig så här på stranden och kolla. Men nu känner vi att vi har fått lust att utforska lite mer av ön igen.

Lätta motorcyklar är bra om man vill göra just det. Det är fantastiskt skönt att bara glida runt och titta, fika, stanna, utforska där vi får lust att åka och att det fläktar då man kör, härligt! Trafiken är lugn nu i lågsäsong så det funkar bra. Ni som tror att jag är brun nu efter snart 5 månader i Thailand kan ju kolla här... Jag solar nämligen nästan aldrig, det är för varmt helt enkelt. Och en sån här tunn klänning är ungefär det mesta jag orkar ha på mig. Allt annat är för varmt.


Vi åkte till restaurangen View Point, där man ser ut över hela den östra delen av Koh Lanta och de öar som ligger där. Vi tog en lunch och körde därefter till Old Town och kollade lite. Besökte en butik som tillverkar fantastiskt vackra hängmattor. Fick ligga i varsin hängmatta och fundera en stund. Somnade nästan inne i butiken, men det var lugn sa ägarn och serverade oss varsitt glas isvatten. Gott i hettan!

Såg där också en första skorpion, vilket varken jag eller Pierre hade sett tidigare. Den såg just så elak ut som jag hade föreställt mig. Som tur var var det redan någon som hade sett till att den inte kunde sticka oss. Om man då inte skulle råka kliva på taggen som stack upp...

En annan dag tog vi en tur ner till Klong Khong, som är en strand lite längre söderut. En tre kilometer lång vit sandstrand, med höga palmer och skön avslappnad lokalbefolkning. Moonwalk är en litet spartanskt ställe, samma ägare som vid Long Beach tror vi. Ser lite samma ut. Efter lunchen landade vi i några solstolar på stranden med varsin bok och en färsk frukt shake och bara njöt av stillheten, solen och att bara få sitta där. Vilken lyx!




Körde sedan vidare söder ut och tittade på fantastiska hus de håller på och bygga nedanför Klong Nin. Läckert! En vidunderlig utsikt. Hus med egen pool är till salu för 16 miljoner bht = ca 4 milj SEK. Man kan hyra dessa om man vill också...

Det byggs för fullt på ön. Även på Slow Down. Här ska nya lägenheter vara klara till december. Snickarna jobbar i både ösregn och strålande sol. Täckta med kläder från topp till tå för att skydda sig mot solen. Alltid ett leende då man går förbi. Det är rätt skönt att komma "hem" också när man har varit ute och kört några timmar.



Och hundarna blir alltid lika glada då vi kommer.

1 kommentar:

  1. Åhhh vad härligt ni har det!!! Njut av sista tiden! Känns som att det var evigheter sedan och i ett annat liv vi var där... Längtar redan till nästa gång. Jag och Jesper diskuterade det och det är så dumt att man hamnade på Koh Lanta för nu har man hittat paradiet och kommer aldrig mer vilja åka någon annanstans...:) Snart börjar semestern för min del. Två månaders ledighet efter två månaders jobb...:) Lagomt!!!:) Kramar från oss alla!

    SvaraRadera