söndag 18 april 2010

Vulkanutbrottets följder

"Vulkanen Eyjafjallajökul på södra Island spyr sedan i onsdags morse ut stora mängder vattenånga och aska. Askplymen sprids ut över Atlanten i huvudsak mot Europa. Spridningen sker i skiktet upp till 10 km höjd med huvuddelen av askmolnet på någon/några km höjd. Under söndagen berörs stora delar av Europa frånsett nordvästa Skandinavien och delar kring Medelhavet. Under perioden måndag till onsdag kommer läget inte att ändras väsentligt förutsatt att vulkanen fortsätter med oförändrad aktivitet. Norra Skandinavien kommer dock åter att beröras från senare delen av måndagen." - SMHI

Vulkanutbrottet påverkar miljontals människor och får svåra ekonomiska följder. SAS ska varsla 2.500 personer i Norge. Mia som bor granne här jobbar som flygvärdinna på SAS och börjar bli lite smått orolig för sin egen situation, just nu mammaledig.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.352317-sas-varslar-2-500

Återigen en påminnelse om hur litet vårt jordklot är egentligen och hur allt hänger ihop i världen. Men vulkanutbrottet har även positiva effekter enligt sajten som jag lånat bilden av. Fantastiskt! "Det innebär att närmare fyra tusen flygningar just nu ställs in. En grov uppskattning ger att detta kommer att bespara atmosfären en halv miljon ton växthusgaser från flyget." - http://www.effektmagasin.se



Och så tillbaka till vad detta innebär i praktiken. Många kommer varken hem eller ut på sina resor såklart. Vissa vi känner sitter fast här i Thailand. Har flera personer som egentligen skulle åkt hem till Sverige men som inte kommer hem. Vissa sitter fast i Sverige. Agnetas (här på Slow Down) man Hasse är en av dem som är SAS pilot och skulle landat här i fredags men måste nu avvakta.

Vår kära vän Zandra sitter fast i Barcelona. Tog en tjej weekend och har inte kunnat flyga tillbaka till sin familj i Sthlm som hon skulle. Nu, enligt senaste nytt från Charlotta som jag pratade med idag, har Zandras man Fredrik skickat ner en bil för att hämta hem sin fru, ända från Sverige. Och jag sitter fast i en rävsax i mina studier just nu. Inväntar leverans av böcker från Sverige, som nu sitter fast någonstans i världen, antar jag...

Så här är det. Nästa vecka har jag en tenta i min kurs i Kognitions Psykologi. Om perception, minnet, sinnesnärvaro, minnet, hjärnan etc. Problemet är bara det att den bok jag hade med mig som var huvudbok i denna kurs var fel version och jag kunde inte alls använda den. Det upptäckte jag för några veckor sedan. Då beställde jag genast den rätta boken från Sverige och tänkte att det nog skulle ta ca 10 dagar att få den. Ok, jag får råplugga lite senare i kursen för att hinna ifatt tänkte jag... Kom överens med min lärare om att det var ok att lämna in endel inlämningsuppgifter lite senare. Jag har under tiden istället läst i en annan bok under dessa veckor, som också tillhör denna kursen, men har varje dag väntat på att min huvudbok. Utan den kan jag inte genomföra kursen till fullo. Anna-Karin på Pierres kontor har varit vänlig att skicka ner den till mig efter att jag beställt den från Bokus (självklart via www.godhandling.se så att jag fick välgörenhet på köpet!).

Men så har det ju varit thailändskt nyår och då stannar hela landet. Och så nu vulkanutbrottet med stopp i alla luftrum. Vet att boken exporterades från Sverige den 9 april. Men var är den nu, det är frågan... När jag söker efter kollinumret på postens hemsida får jag det här meddelandet.

"Störningsinformation

På grund av att svenskt och delar av Europas luftrum är stängt har vi störningar i postdistributionen till, från och inom hela Sverige." - information om mitt kolli som jag inväntar från Sverige."

Inte trodde jag att ett vulkanutbrott skulle påverka min tenta. En sådan stor sak som påverkar in i det allra minsta lilla. Såg att det svenska luftrummet hade öppnats nu kl 18.10, enligt SMHI, om det nu stämmer. Håller tummarna för att min bok kommer imorgon. Då ska jag nämligen sätta mig på Lanta Learning Center och råplugga. Där är det tyst och en bra studiemiljö. Men jag funderar verkligen på hur allt hänger ihop.

"Utvecklingen hittills av vulkanutbrottet på Island torde inte ge upphov till några markanta klimateffekter, säger Markku Rummukainen, klimatexpert på SMHI."

Det är ju lite lugnande att höra i alla fall. Men det är nog inte det sista vi hör om vulkanutbrottet. För vissa säger ju att även Katla ligger i riskzonen för att bli aktiv och då blir det enligt experterna översvämningar. Tur att mamma & pappa har sjösatt båten idag då... Den var full av vulkanaska enligt mamma, men den är helt stabil och utrustad med en ny toalett. I värsta fall kan dem ju alltid segla ner och hämta hem oss, ifall det blir så. Vi får väl se vad som händer. Ta med er Thomas Jansson i så fall. Han har varit här och kan visa vägen...

1 kommentar:

  1. Hej! Jodå, den där vulkanen drabbar fler i familjen.. Tobias skulle kommit hem från Spanien igår, just nu sitter han på en buss hem (kommer ta två dygn!!!). Stefan & Z får snällt stanna kvar i London tills på fredag (skulle kommit i går).. Så kan det gå när moder jord får som hon vill!!

    Hoppas dina böcker kommer fram snart. KRAAAM!

    SvaraRadera