onsdag 23 juni 2010

Ont i mitt hundhjärta - inlägg från Pierre

Elak hund = Falskt
Igår tog jag en långpromenad med Russin och Rocky. Efter någon halvtimme så dök en elak hund om som brukar visa tänderna när vi går förbi och vi blir tvungna att ta upp en käpp för att skydda den mot våra hundar.

Denna hund sprang nu mot oss och jag avvaktar lite för att se vad som kommer att hända, innan jag börjar hytta med min käpp. Det slutar med att hundarna nosar på varandra och blir bästa polare. Springer ut i havet, badar, brottas och bara har det allmänt kul. Dock blir Russin avundsjuk när Rocky blir bättre polare med hunden. Russin nafsar och morrar mot den nya STÖRRE hunden, och det Russin får tillbaka är, pussar, pussar, pussar, Russin försöker på alla vis utmana hunden, men får tillbaka pussar, pussar och än mer pussar...

Pussarna segrade tillslut och den tre lekte sig vidare nerför stranden. Då dyker 5 andra hundar upp skällandes, men Rocky och Russin tar det lugnt, rätt vana vid detta efter alla långpromenader, men den nya större hunden sätter svansen mellan benen och springer allt vad den kan, i flera hundra meter... Oj, vad ont det gjorde i mitt hundhjärta, när även Jenny och jag jagat bort den med vår käpp förut. Självklart så är att visa tänderna det enda den vet som funkar, men egentligen vill den bara pussas, pussas, pussas och pussas.

Elak hund =
"Sant"
Längre ner på stranden dyker sen en arg hund upp tillsammans med sina 5 arga polare. Ledaren i detta gäng har varit riktigt aggressiv och utmanat oss med skall, morranades och utfall tidigare. Denna gång slutade detta tyvärr med att Russin blev biten. Ett jack som jag upptäckte när jag kommit hem, och det blev att åka till sjukhuset med Russin. Men tänk, dessa hundar lever vilda på stranden, vid vägen och måste hävda sig för att kunna överleva. Så synd, tror att även dessa hundar skulle vilja ligga i Jennys knä och bli massaerade, gosade och få en massa kärlek. Säkert vill även dom egentligen bara pussas, pussas och pussas.

Russin på Djursjukhuset 1
Det blev att sätta på Russin koppel och åka iväg med Russin till sjukhuset med en tok-tok. Men oj, vad ynklig hon blev, hon ville inte åka iväg, tror att hon förstod att nya sprutor och "dum" veterinär kommer att bråka med henne. När vi väl kom fram till väntrummet så darrade hon hela tiden. Så jobbigt i mitt hundhjärta att se hur rädd hon var. Det blev en massa tröstande, klappar, kärlek och sen blev hon rätt lugn. Sen var det på med hundmask och en spruta, och sen var det över, puh, hon njöt av hemresan med Tok-token och visste att hemma väntar stranden, Rocky och air-con rum.

Russin på djursjukhus dag 2
Dagen efter skulle jag tillbaks för att sterilisera Russin. Samma sak igen, ville inte åka med... Väl framme så var hon rätt lugn ändå. Men när hon skulle ta en spruta, det ville hon absolut inte, och försökte på alla sätt värja sig - Ögonen sa, Pierre, varför gör du så här mot mig? Sömnmedlet i sprutan började snabbt värka, och jag låg och klappade henne ett tag, tills veterinären lyfta upp henne till ett annat rum...

Jag går därifrån, och passerar utomhusrummet där operationen skall ske. Plötsligt så ropar veterinären på mig. Russin har halv medvetslös, utan att kunnat röra på benen, när hon fått syn på mig, försökt ta sig ner från bordet.... Det blev fem minuter till med gosande tills hon somnade gott.

En present från Russin och Rocky

Med tårar i ögonen gick man därifrån, och tänker, hur kan man fästa sig så mycket vid en hund, en härlig känsla måste jag säga. En sak har Rocky och Russin gett oss i present, en present av "vetskapen" om att vi älskar hundar, och att vi kommer att skaffa en sådan i framtiden. Bara att få komma hem till en viftande svans varje dag, man bara smälter!

1 kommentar: